FLYFORSINKELSER

Hvis dit fly er forsinket eller aflyst, så kan du regne med, at vi lander din kompensation hjem.
Vi sørger for, at du får op til 4.500 kr. i kompensation.

Opret din sag allerede i dag
Derfor skal du vælge os

Er dit fly forsinket eller aflyst?

Hvis dit fly er forsinket eller aflyst, så kan du regne med, at vi lander din kompensation hjem. Vi sørger for, at du får op til 4.500 kr. i kompensation.

Opret din sag allerede i dag

Økonomisk kompensation ved flyforsinkelser

Det er ikke en del af loven, at du har ret til økonomisk kompensation ved flyforsinkelse.
Dog hvis man kigger på retspraksis, så er det slået fast, at passagerer der er mere end tre timer forsinket, har ret til kompensation, da det sidestilles ved en flyaflysning.

Hvornår har jeg ret til erstatning?

Det afhænger af, hvor meget du blev forsinket med dit fly. Forsinkelsen måles ud fra, hvornår du er ankommet til din endelige destination. Normalt vil det udløse en kompensation, hvis du er mere end tre timer forsinket, og rent juridisk betegnes du som fremme, når flyets døre åbner og du egentlig kan stige ud af flyet.

Som udgangspunkt har du ret til kompensation hvis du:

  • Rejser fra EU.
  • Rejser til EU med et EU-flyselskab. (Der er dog undtagelser til denne regel, b.la. schweiziske og norske flyselskaber m.m., som kan ændre på din ret til kompensation.)

 

Har du rejst fra fx USA til Dubai, så er du ikke omfattet af lovgivningen og du er derfor heller ikke berettiget til kompensation. Dette gælder også selvom du skulle være forsinket mere end tre timer. Det samme gælder også, når du flyver til Europa med fx American Airlines, da det ikke er et EU-flyselskab.

Hvor meget kan jeg forvente i kompensation?

Hvor meget du kan få i kompensation fra flyselskabet for dit overbookede, forsinkede eller aflyste fly afhænger af rejsens længde, samt hvor længe du var blevet forsinket da du ankom til dit bestemmelsessted – husk at kompensationen er pr. passager!
Har jeg krav på andet?

Ja, det har du. Hvis dit fly er forsinket i mere end 2 timer har du krav på:

  • Gratis måltid og forfriskning
  • Et gratis telefonopkald

Ved en forsinkelse på mere end 5 timer, har du desuden krav på en gratis overnatning (hvis det er nødvendigt) samt transport til og fra lufthavnen i forbindelse med overnatningen

Usædvanlige omstændigheder

Skyldes flyforsinkelsen en såkaldt “usædvanlig omstændighed”, så er det uden for flyselskabets kontrol og du vil derfor ikke være berettiget til kompensation.

De usædvanlige forsinkelsesårsager kan fx være:

  • Usædvanlige vejrforhold, hvis de udgør en sikkerhedsrisiko
  • Terror/militærkup og politisk uro, hvis omstændighederne udgør en trussel mod den almene sikkerhed.
  • Udgangsforbud/flyveforbud (Air Traffic Control)
  • Akut sygdom eller ildebefindende hos en passager.

 

Ved usædvanlige omstændigheder skal du være opmærksom på, at flyselskabet i nogle tilfælde betegner forsinkelsen som en usædvanlig omstændighed, også selvom årsaget reelt var inden for flyselskabets kontrol. De gør det for at undgå kompensationspligten.

Vælg Flydækning til at køre din sag